Tata
cara Transaksi
Perusahaan yang bergerak di bidang barang antique / Pusaka dan Tokek rumah, dan
bagi siapa yang memiliki barang antique / pusaka dan tokek rumah yang siap
untuk ditransaksikan / dimaharkan, maka besar harapan kami anda bersedia
meluangkan waktu anda untuk datang kekantor kami, PT.PUSAKA JAWA ANDALAS dan
kami siap dan sanggup untuk mentransaksikan/ memaharkan barang antique/pusaka
dan tokek rumah yang anda miliki dengan harga yang fantastis dan dengan
prosedur Transaksi perusahaan yang berlaku. dan kiranya kami dapat bekerja sama
dengan anda semua, Sekian dan terima kasih.
Tata Cara Transaksi
Cara
Transaksi Specimen Hidup
TOKEK
1.
Pemilik, kuasa barang atau broker datang ke pejabat Team Buyer mengundang.
Selepas membaca dan meneliti Memorendum of Understanding (MoU) maka dua
pihak akan menandatangani MoU dan menetapkan waktu dan lokasi yang mahu
transaksi dijalankan. Harga undangan boleh dilihat di website atau pun pejabat
.
2. Setelah Team Buyer menerima undangan, maka Team Buyer akan segera memproses
administrasinya, supaya apabila barang masuk kriteria, maka kami boleh
menyelesaikan transaksi. Team Buyer akan segera turun untuk melakukan
transaksi di tempat pada masa yang sesuai dengan undangan. Apabila sampai
dilokasi dalam waktu 3 jam Team Buyer tidak boleh melihat barang, tidak boleh
uji barang, dengan alasan apapun maka transaksi dinyatakan gagal.
3. Pengujian Tokek dilakukan 2 kali dengan selang waktu 2x24jam antara ujian 1
dan ujian 2. Setelah tiba dilokasi, Team Buyer akan menguji barang secara
fizikal, foto dan timbang, apabila masuk kriteria maka tokek tersebut
dinyatakan lulus ujian-1
4. Setelah tokek dinyatakan lulus ujian-1 maka tokek akan dipindahkan oleh
pemilik ke suatu tempat/kandang/bilik, terus dikunci yang ditunjuk oleh Buyer
dan dijaga oleh semua perwakilan dari Pemilik, broker dan Team Buyer sampai
maksimum 2x24jam.
5. Setelah maksimum 2X24jam maka tempat/kandang/bilik tokek akan dibuka apabila
tokek tersebut masih ada, dan sama seperti semula (tidak berubah wujud,
jumlahnya sama, dll) maka tokek akan ditimbang lagi, hasil timbangan terakhir
yang akan menjadi bacaan pembayaran. Dan apabila timbangan terakhir mempunyai
berat minimum yang dinyatakan di MOU maka tokek itu lulus ujian ke-2.
6. Setelah dinyatakan lulus ujian ke-2 oleh tester Buyer maka wang tanda jadi
RM 500,000.00 akan online langsung ke akaun pemilik/kuasa barang/broker. Sisa
pembayaran akan diselesaikan selama 7 hari kerja bank.
7. Setelah pembayaran dinyatakan selesai oleh Team Buyer maka dari pihak
pemilik dan broker boleh memeriksa akaun bank masing-masing, apabila sudah
masuk semua maka barang akan diserahkan oleh pemilik ke Team Buyer di depan
notaris.
Ayam Cemani
1.
Pemilik, kuasa barang atau broker datang ke pejabat Team Buyer mengundang.
Selepas membaca dan meneliti Memorendum of Understanding (MoU) maka dua
pihak akan mennandatangani MoU dan menetapkan waktu dan lokasi yang mahu
transaksi dijalankan. Harga undangan boleh dilihat di website atau pun pejabat
.
2. Setelah Team Buyer menerima undangan, maka Team Buyer akan segera memproses
administrasinya, supaya apabila barang masuk kriteria, maka kami boleh
menyelesaikan transaksi. Team Buyer akan segera turun untuk melakukan
transaksi di tempat pada masa yang sesuai dengan undangan. Apabila sampai
dilokasi dalam waktu 3 jam Team Buyer tidak boleh melihat barang, tidak boleh
uji barang, dengan alasan apapun maka transaksi dinyatakan gagal.
3. Pengujian Ayam Cemani dilakukan 2 kali dengan selang waktu 2x24jam antara
ujian 1 dan ujian 2. Setelah tiba dilokasi barang, Team Buyer akan menguji Ayam
Cemani tersebut yang dinyatakan di dalam MoU.
4. Setelah Ayam Cemani dinyatakan lulus ujian ke-2 maka, Team Buyer akan
memberikan wang tanda jadi sebesar RM 500,000.00 dan penggantian wang undangan
sebanyak 2 kali ganda dan penyelesaian Pembayaran akan diselesaikan selama 7
hari kerja bank.
5. Setelah Ayam Cemani dinyatakan lulus ujian, maka Ayam Cemani tersebut, akan
dipindahkan oleh pemilik ke suatu tempat/bilik, terus dikunci yang ditunjuk
oleh Buyer dan dijaga oleh semua perwakilan dari Pemilik, broker dan Buyer
sampai selesai pembayaran.
6. Setelah tiba waktu penyelesaian pembayaran, maka tempat/bilik tempat Barang
akan dibuka, apabila Ayam Cemani tersebut masih ada, dan sama seperti semula
(tidak berubah wujud, jumlahnya sama, dll) maka akan langsung dilakukan
pelunasan pembayaran.
7. Setelah pembayaran dinyatakan selesai oleh Team Buyer maka dari pihak
pemilik dan broker boleh memeriksa akaun bank masing-masing, apabila sudah
masuk semua maka barang akan diserahkan oleh pemilik ke Buyer di depan notaris.
Cara
Transaksi Barang Antik Pusaka
Barang Antik
(Pusaka)
1.
Pemilik, kuasa barang atau broker datang ke pejabat Team Buyer mengundang.
Selepas membaca dan meneliti Memorendum of Understanding (MoU) maka dua
pihak akan mennandatangani MoU dan menetapkan waktu dan lokasi yang mahu
transaksi dijalankan. Harga undangan boleh dilihat di website atau pun pejabat
.
2. Setelah Team Buyer menerima undangan, maka Team Buyer akan segera memproses
administrasinya, supaya apabila barang masuk kriteria, maka Team Buyer boleh
menyelesaikan transaksi. Team Buyer akan segera turun untuk melakukan
transaksi di tempat pada masa yang sesuai dengan undangan. Apabila sampai
dilokasi dalam waktu 3 jam Team Buyer tidak boleh melihat barang, tidak boleh
uji barang, dengan alasan apapun maka transaksi dinyatakan gagal.
3. Pengujian Barang Antik dilakukan 2 kali (tergantung kepada barang antik yand
diuji) dengan selang waktu 2x24jam antara ujian 1 dan ujian 2. Setelah tiba
dilokasi barang, Team Buyer akan menguji Barang Antik tersebut yang dinyatakan
di dalam MoU.
4. Setelah Barang Antik dinyatakan lulus ujian ke-2 maka, Team Buyer akan
memberikan wang tanda jadi (sebesar RM 500,000.00 untuk barang yang bernilai RM
1,000,000.00 ke atas, RM 50,000.00 untuk yang bernilai RM 1,000,000.00 ke
bawah) dan penggantian wang undangan sebanyak 2 kali ganda dan penyelesaian Pembayaran
akan diselesaikan selama 7 hari kerja bank.
5. Setelah Barang Antik dinyatakan lulus ujian, maka Barang Antik tersebut,
akan dipindahkan oleh pemilik ke suatu tempat/bilik, terus dikunci yang
ditunjuk oleh Buyer dan dijaga oleh semua perwakilan dari Pemilik, broker dan
Buyer sampai selesai pembayaran.
6. Setelah tiba waktu penyelesaian pembayaran, maka tempat/bilik tempat Barang
akan dibuka, apabila Barang Antik tersebut masih ada, dan sama seperti semula
(tidak berubah wujud, jumlahnya sama, dll) maka akan langsung dilakukan
pelunasan pembayaran.
7. Setelah pembayaran dinyatakan selesai oleh Team Buyer maka dari pihak
pemilik dan broker boleh memeriksa akaun bank masing-masing, apabila sudah
masuk semua maka barang akan diserahkan oleh pemilik ke Buyer di depan notaris.